De wachttijden bij gecontracteerde zorgaanbieder zijn te lang. Wat moet de zorgverzekeraar doen?
Iedereen heeft recht op zorgbemiddeling door zijn of haar zorgverzekeraar. De zorgverzekeraar kan verzekerden op weg helpen naar tijdige zorg, juist ook als er sprake is van wachtlijsten. Is er sprake van een wachttijd die langer is dan de Treeknorm? Dan kan de verzekerde dus meteen om zorgbemiddeling vragen bij de zorgverzekeraar. De zorgverzekeraar moet zijn verzekerde, welke polis hij ook heeft, helpen aan een alternatieve zorgaanbieder om te voldoen aan zijn zorgplicht. De zorgverzekeraar bekijkt dan waar de verzekerde snel(ler) terecht kan.
Als er geen plek is bij een zorgaanbieder met wie er een contract is, dan kan de zorgverzekeraar ook een niet-gecontracteerde zorgaanbieder benaderen. Er wordt dan vaak voorafgaand aan de zorg een individuele maatwerkafspraak gemaakt. In dat geval zal de zorgverzekeraar de geleverde zorg aan zijn verzekerde volledig vergoeden.
Leidt de zorgbemiddeling niet tot tijdige zorg voor de verzekerde? Dan mag de zorgverzekeraar de vergoeding van de zorg niet beperken, als de verzekerde wel tijdig bij een niet-gecontracteerde zorgaanbieder terecht kan. Belangrijk hierbij is wel dat de verzekerde eerst echt om bemiddeling heeft gevraagd.
Het is belangrijk dat zowel zorgverzekeraars als zorgaanbieders mensen wijzen op de mogelijkheid van zorgbemiddeling.
Kijk voor meer informatie op: mijnzorgverzekeraar.nl.