Hoe registreren we niet-gelijktijdig contact, bijvoorbeeld via een chat of applicatie?
Wanneer sprake is van contact tussen de patiënt en de zorgverlener, in het kader van het behandelplan, dan mag dit geregistreerd worden als directe behandeltijd. De zorgverlener mag directe tijd registreren op basis van de totale bestede tijd aan het contact met de patiënt. Wanneer het contact op verschillende momenten van de dag plaatsvindt, mag de tijd bij elkaar opgeteld worden.
In veel gevallen vindt zorgverlening tussen de zorgverlener en de patiënt gelijktijdig plaats. Dit betekent dat er direct contact is tussen zorgverlener en patiënt in de vorm van een face-to-face gesprek of screen-to-screen gesprek in de vorm van beeldbellen. Beide partijen zijn op hetzelfde moment in contact met elkaar.
Met de komst van digitale toepassingen ontstaan steeds meer mogelijkheden om ook niet-gelijktijdig (digitale) zorg te leveren, via chat, email of persoonlijk contact tussen zorgverlener en patiënt via een app. Een patiënt kan bijvoorbeeld een vraag stellen die vervolgens op een later moment wordt beantwoord. Zo kan het zijn dat een zorgverlener meerdere chatgesprekken tegelijkertijd open heeft staan en de tijd verdeelt over de verschillende gesprekken.