Wanneer en hoe registreer ik een consult bij asynchrone digitale zorg?

Voor het declareren van een consult binnen het zorgprestatiemodel is het noodzakelijk dat er sprake is van zorginhoudelijke interactie, maar deze interactie hoeft niet op dezelfde dag tot stand te komen. Zodra de interactie tussen behandelaar en patiënt (de wederkerigheid) heeft plaatsgevonden, is de tijd die u heeft besteed aan het opstellen van het bericht declarabel als dit minimaal 5 minuten heeft geduurd. Per dag telt u de tijd op die u besteed heeft aan de digitale asynchrone zorg en declareert dit als één consult.

Hierbij maakt u onderscheid in registreren en declareren.

Registreren:

  • op de dag dat u de tijd besteedt;
  • Alle tijd besteed aan asynchrone digitale zorg per patiënt op die dag bij elkaar opgeteld.

Declareren bij:

  • 5 of meer minuten op die dag;
  • Zorginhoudelijk;
  • Contact (interactie met aantoonbare reactie van patiënt).

Een voorbeeld

U stuurt op dag 1 een digitaal bericht met een zorginhoudelijke vraag/opdracht naar de patiënt.

De patiënt stuurt op dag 4 een digitale, zorginhoudelijke reactie terug. Omdat er een zorginhoudelijke interactie heeft plaatsgevonden, is de tijd die u op dag 1 heeft besteed declarabel als consult, gedateerd op dag 1. Voor asynchrone zorg geldt dat u de tijd die u heeft besteed op één dag optelt. Dus de tijd die u besteed heeft op dag 1 geldt als één consult. Mocht er uit de zorginhoudelijke reactie van patiënt op dag 4 opnieuw een zorginhoudelijke reactie van uw kant nodig zijn, dan is die tijd die u op dag 4 besteed declarabel als één consult, gedateerd op dag 4.

Als de patiënt geen zorginhoudelijke reactie geeft op uw bericht van dag 1, dan is de tijd die u op dag 1 heeft besteed niet declarabel. Immers, er heeft geen zorginhoudelijke interactie plaatsgevonden (intentie is niet leidend, de daadwerkelijke interactie wel).