Concentratie en spreiding hoogcomplexe oncologische zorg en vaatchirurgie
Het is nodig om de zorg in Nederland goed te organiseren, ook met een toenemend tekort aan personeel en de toenemende vergrijzing. In het Integraal Zorgakkoord (IZA) van 2022 maakten de IZA-partijen daarom afspraken over de concentratie en spreiding van hoogcomplexe oncologische zorg en vaatchirurgie. Voor patiënten is het belangrijk dat deze zorg van goede kwaliteit is en blijft.
Om deze hoogcomplexe zorg goed te organiseren, zijn afgelopen periode essentiële stappen gezet. De partijen uit het IZA zijn tot een voorstel gekomen van zogeheten volumenormen: hoeveel ingrepen moet een ziekenhuis uitvoeren om de kwaliteit van zorg nog verder te verhogen? Daarnaast is per regio bekeken wat de impact is als zulke normen worden ingevoerd. Bijvoorbeeld: wat betekenen deze volumenormen voor het aanbod in de regio, en wat is de impact op andere zorg, op het personeel en op de reistijd voor patiënten die deze behandelingen nodig hebben? Vervolgens zal per regio het gesprek plaatsvinden hoe deze zorg het beste georganiseerd kan worden.
Stand van zaken
- Begin 2024 hebben de belangenverenigingen van zorgaanbieders, patiënten en zorgverzekeraars in gezamenlijke werkgroepen voorstellen gedaan voor volumenormen bij oncologie en vaatchirurgie.
- In 2024 publiceerde de NZa een kader voor de regionale impactanalyses en een overzicht van de huidige volumes van deze hoogcomplexe zorg.
- Onderzoeksbureau SIRM voerde in het najaar van 2024 regionale impactanalyses uit voor de voorgestelde volumenormen.
- Na het vaststellen van de analyses vindt besluitvorming plaats over de volumenormen door de belangenverenigingen van zorgaanbieders, patiënten en zorgverzekeraars.
- Daarna maken de regionale partijen afspraken over hoe zij deze zorg in de regio gaan organiseren.
Wie doet wat in dit traject?
Werkgroep oncologie: NVZ, NFU, NFK, FMS, V&VN, ZN. Toehoorders: NZa, ministerie van VWS, ACM en IKNL. Regierol: Zorginstituut Nederland.
Werkgroep vaatchirurgie: NVZ, NFU, Harteraad, FMS, V&VN, ZN, NVvV, NVvR, NVIR. Toehoorders: NZa, ministerie van VWS en ACM. Regierol: Zorginstituut Nederland.
Wat is de rol van de NZa hierbij?
De NZa heeft een ondersteunende rol in dit traject. In oktober 2024 publiceerden wij in opdracht van de IZA-partijen een overzicht van de huidige volumes van deze hoogcomplexe zorg en een kader voor de impactanalyses per regio.
De regio kan de uitkomsten van de impactanalyse gebruiken om onderbouwde besluiten te nemen over de herverdeling van de betreffende oncologische en vaatchirurgische ingrepen. Dit wordt vervolgens uitgewerkt in transformatieplannen. De regionale impactanalyses en transformatieplannen worden aangeleverd aan de NZa. Die informatie gebruiken we om als toezichthouder de toegankelijkheid en betaalbaarheid van zorg te monitoren.