NZa: wachttijden ggz blijven lang

De geestelijke gezondheidszorg (ggz) staat onder toenemende druk. Er zijn al een tijd lange wachttijden waardoor mensen niet op tijd de zorg krijgen die zij nodig hebben. Uit recente cijfers van de Nederlands Zorgautoriteit (NZa) blijkt dat de toegang tot de ggz niet lijkt te zijn verbeterd. De wachttijden blijven voor bijna alle diagnosegroepen en in veel regio’s te lang.

Cijfers

Het aantal wachtplekken lijkt de afgelopen periode niet afgenomen te zijn. Hoewel mensen vaak te lang moeten wachten op een aanmeldgesprek (33% binnen de treeknorm), worden zij voor de meeste diagnosegroepen gemiddeld wel op tijd geholpen met een behandeling (61% binnen de treeknorm).

Zorg of ondersteuning

Mensen moeten kunnen rekenen op goede en betaalbare zorg als zij dat nodig hebben. We verwachten dat zorgaanbieders en zorgverzekeraars afspraken maken over het verbeteren van de toegang tot de ggz, op landelijk en regionaal niveau. Hiervoor is samenwerking met het sociaal domein en gemeenten van groot belang: niet alle hulpvragen horen thuis in de ggz. De NZa maakte vorig jaar betaaltitels die deze samenwerking ondersteunen, namelijk voor het verkennend gesprek en voor mentale gezondheidsnetwerken. Hiermee krijgen huisartsen en ggz-aanbieders meer financiële ruimte om te bepalen of een hulpvraag zorg nodig heeft of dat andere ondersteuning beter past.

Zorgbemiddeling

Zorgverzekeraars moeten er vanuit hun zorgplicht voor zorgen dat verzekerden op tijd en binnen een redelijke reisafstand zorg uit het basispakket krijgen als zij dit nodig hebben. De NZa houdt toezicht of zorgverzekeraars zich hieraan houden. Als verzekerden lang moeten wachten op zorg, kunnen zij bij hun zorgverzekeraar terecht voor zorgbemiddeling. De zorgverzekeraar bekijkt dan waar iemand snel(er) terecht kan. De NZa vindt het positief dat zorgverzekeraars en zorgaanbieders onderzoeken hoe zij zorgbemiddeling actief kunnen inzetten om wachttijden te verkorten.

Kwaliteit gegevens

Een volledig en betrouwbaar beeld van de wachttijden helpt het verbeteren van de toegang tot de ggz. De kwaliteit van de aanlevering van wachttijdgegevens die de NZa van ggz-zorgaanbieders ontvangt heeft hier direct invloed op. We zien dat de meeste ggz-zorgaanbieders hun best doen juiste en volledige gegevens aan te leveren. We ondersteunen hen hierbij op verschillende manieren, zoals tijdens maandelijkse belrondes en aanpassingen in de aanleveromgeving. Bij deze aanpassingen houden we rekening met de administratieve lasten. De kwaliteit van de gegevens die de NZa op dit moment heeft is voldoende voor het publiceren van deze informatiekaart. We blijven zorgaanbieders oproepen om hun wachttijdinformatie juist en volledig aan te leveren, zodat we landelijk en regionaal steeds beter inzicht krijgen in de knelpunten.

Dashboard

De NZa is bezig met het ontwikkelen van een openbaar dashboard dat actuele ggz-wachttijdgegevens op één plek samenbrengt. Het dashboard vormt de basis voor het gesprek over het verbeteren van toegang tot de ggz. We streven het dashboard in het najaar van 2025 te publiceren.