Snel naar:

Beeld: ©ISK
Beeld: ©ISK

Toezicht op de ggz en fz

We zien erop toe dat zorgaanbieders hun behandelingen op de juiste manier in rekening brengen. Zo kunnen cliënten erop vertrouwen dat de zorg ook in de toekomst goed en betaalbaar blijft. Daarbij staat passende zorg centraal.

Waar kijken we naar binnen ons toezicht?

In onze toezicht kijken we naar het volgende:

  • Goed bestuur en professionele bedrijfsvoering. Dit zijn voorwaarden voor passende zorg. We zien erop toe dat de zorgaanbieder de geleverde zorg goed registreert en declareert. Zorgaanbieders zorgen dat hun financiële bedrijfsvoering op orde is en leggen daarover verantwoording af. Waar nodig sturen we bij.
  • Het zorgprestatiemodel. Dit model helpt de komende jaren bij de inkoop die passende bekostiging en contractering stimuleert. 
  • We bevorderen zoveel mogelijk domeinoverstijgende samenwerking binnen het sociaal domein, Zvw en Wlz en de inzet op preventie.
  • We analyseren de in-, door- en uitstroom van cliënten. Hiermee geven wij inzicht in de wachttijden. Maar ook inzicht in de samenhang van het zorgvraagtype bij zowel behandelinzet als kosten. 
  • Waar nodig verbeteren we het gegevensaanleverproces. 

Signalen en meldingen

Voor de NZa zijn meldingen over mogelijke misstanden in de ggz en fz een belangrijke bron van informatie. Wilt u een signaal of een melding doorgeven? Op onze Meldpuntpagina leest u wat u aan ons kunt doorgeven en hoe.

Toezicht op concentraties in de zorg

Bent u zorgaanbieder en wilt u fuseren? Of is er sprake van een overname of wilt u een gemeenschappelijke onderneming starten? Mogelijk heeft u dan goedkeuring van de NZa nodig. Ga hiervoor naar Toelichting aanvraagformulier zorgspecifieke concentratietoets.

Voor uw aanvraag tot goedkeuring van de voorgenomen concentratie vult u het Aanvraagformulier Zorgspecifieke concentratietoets en de toelichting in. Bovengenoemde toelichting vindt u bij het aanvraagformulier als 'inkomende relatie'.

(Een animatie. Voice-over:)

RUSTIGE MUZIEK

VOICE-OVER: Als u in de zorg werkt voelt u een grote verantwoordelijkheid naar de patiënt.

HATSJIE

Voor de juiste zorg én voor de juiste rekening.
Maar bij het registreren en declareren kan er wel 's wat misgaan.
Soms wordt per ongeluk een andere behandeling geregistreerd dan geleverd.
Onverzekerde zorg wordt geregistreerd als verzekerde zorg.
Of er wordt meer zorg gedeclareerd dan is verleend.
Loopt u in uw organisatie hier ook tegenaan dan kunt u daar wat aan doen.
Bespreek het met collega's, check de regels of vraag het de Nederlandse Zorgautoriteit.
Vermoedt u dat er iets niet goed gaat met registreren of declareren dan zijn er verschillende mogelijkheden.
Probeer het intern op te lossen.
Overleg het met collega's, een leidinggevende of een vertrouwenspersoon.
Of misschien is er een intern meldpunt.
Ook is het mogelijk uw melding te doen bij de Nederlandse Zorgautoriteit.
Dit kan telefonisch of via het online meldingsformulier.
Dat kan ook anoniem. NZa-medewerkers helpen u altijd verder.
Onderneem dus actie, want alleen door het aan te kaarten kan uw organisatie leren van fouten en deze mogelijk herstellen.
Zo houden we samen de zorg toegankelijk én betaalbaar.
Kijk voor meer informatie op onze website. Of bel ons.

(Het logo van de Nederlandse Zorgautoriteit verschijnt. Beeldtekst: www.nza.nl/meldpunt. 088-770 8 770.)

DE RUSTIGE MUZIEK SPEELT NOG EVEN VERDER EN EBT WEG