Vraag en antwoord Zorgbeeldportaal en aanleveren wachttijden
Op deze pagina vindt u informatie over het aanleveren van gegevens in het Zorgbeeldportaal. Hieronder vindt u informatie voor ziekenhuizen en zelfstandige behandelcentra. Meer informatie vindt u ook in de handleiding Zorgbeeldportaal.
Vragen over monitoring druk op de zorg
- Wie moeten gegevens voor de monitoring druk op de zorg aanleveren?
- Wat doet de NZa met deze data?
- Wie kan allemaal de aangeleverde data inzien?
- Waarom vraagt de NZa deze data uit?
- Wat gebeurt er als ik niet aanlever?
- Op welke (ijk)momenten moet ik de data aanleveren? Zijn daar vaste tijdstippen voor bepaald?
- Moet ik gegevens aanleveren op een feestdag?
- Hoe bereken ik de werkvoorraad OK-uren?
- Waar vind ik meer informatie over het Zorgbeeldportaal?
Vragen over aanleveren wachttijden
Algemene informatie Zorgbeeld
- Hoe kan ik mij aanmelden voor het Zorgbeeldportaal?
- Zijn er kosten verbonden aan het Zorgbeeldportaal?
- Moet ik verplicht een account hebben voor het Zorgbeeldportaal om wachttijden aan te leveren?
- Wat moet ik doen als mijn organisatie meerdere vestigingen heeft?
- Wie kan de aangeleverde data inzien?
- Wanneer is de koppeling van het Zorgbeeldportaal met ZorgDomein mogelijk?
- Waar vind ik meer informatie over het Zorgbeeldportaal?
Aanlevering wachttijden
- Ben ik verplicht om wachttijden aan te leveren?
- Op welke manieren kan ik de wachttijden aanleveren?
- Op welke (ijk)momenten moet ik de wachttijden aanleveren? Zijn daar vaste tijdstippen voor bepaald?
- Moet ik wachttijden aanleveren op een feestdag?
- Moet er voor kleine locaties, waar af en toe een polikliniek wordt gedaan een aparte wachttijd worden ingevuld? Bijvoorbeeld als de polikliniek twee dagen per week open is.
- Wat vul ik in als ik (bepaalde) zorg niet of te weinig lever (minder dan 5 waarnemingen)?
- Is er een aanleverformat voor het import bestand?
- Moet ik wachttijden aanleveren als ik alleen onverzekerde zorg lever?
- Is het toegestaan om op de website wachttijd te publiceren volgens andere systematiek?
- Moet ik alleen wachttijden aanleveren voor behandelingen of ook voor polikliniekbezoeken? Zo ja, wat is bij polikliniekbezoeken de orderdatum?
- Wat is het onderscheid tussen diagnostiek, polikliniekbezoek en behandeling? Bij sommige poortspecialismen is dit verschil niet altijd duidelijk. Wanneer gaat de behandeling in?
- Hoe zijn de subspecialismen te herkennen m.b.t. wachttijd polikliniek?
Berekenen wachttijden
- Bij de geplande afspraken is vaak nog niet bekend welke (operatie)zorgactiviteitcode er uitgevoerd gaat worden. Hoe moet ik dan wachttijden berekenen?
- Wat is de orderdatum als patiënten zelf om uitstel van de behandeling vragen?
- Wat is de definitie van het ordermoment bij de behandeling? En mag ik de invoerdatum van de afspraak als orderdatum gebruiken?
- Tellen de weekend- en feestdagen mee in het bereken van wachttijden?
- Wat te doen bij een wachttijd langer dan 2 maanden?
- Wat doet de peildatum precies? Welke afspraken moet ik gerelateerd aan de peildatum includeren? Welke range met datums moet ik includeren?
- Mag de peildatum op een andere dag dan dinsdag liggen?
- Hoe moet er afgerond worden als de mediaan geen geheel getal is?