Zorgverzekeraar onder verscherpt toezicht wegens zorgplicht

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft de nacontrole van het onderzoek naar de naleving van de zorgplicht door zorgverzekeraars afgerond. Twee zorgverzekeraars kregen een half jaar de tijd om hun processen rondom de wachttijden in de medisch specialistische zorg en/of de geestelijke gezondheidszorg te verbeteren. De NZa concludeert dat zorgverzekeraar CZ nog verbeteringen moet doorvoeren om volledig aan de aanwijzing te voldoen en stelt daarom verscherpt toezicht in. Hoewel CZ al stappen in de goede richting heeft gezet, is de aanwijzing nog niet volledig opgevolgd. Daarom gaat CZ nu een vervolgtraject in. De andere zorgverzekeraar heeft de aanwijzing wel volledig opgevolgd, deze naam zal niet worden bekendgemaakt.

Vervolgstappen

Tijdens de nacontrole van ons onderzoek zagen we dat CZ een traject heeft ingezet om hun invulling van de zorgplicht te verbeteren. Het bleek dat zij de door ons gewenste verbeterpunten te smal hebben opgevat. Na gesprekken hierover is CZ bezig met een aanvullend verbetertraject. De NZa heeft CZ verzocht om aan te geven op welke wijze zij met deze stappen alsnog aan de aanwijzing gaat voldoen. Als dit vervolgtraject niet leidt tot het gewenste resultaat dan kan een last onder dwangsom volgen.

Verscherpt toezicht

Het is voor het eerst dat de NZa een zorgverzekeraar onder verscherpt toezicht stelt. De NZa controleert het komende jaar op verschillende momenten of de zorgverzekeraar de vervolgstappen ook daadwerkelijk uitvoert en daarmee op de goede weg zit. Zo kunnen we beter bijhouden of de verbetering van de processen rondom de zorgplicht worden opgepakt.

Toegang tot zorg

De toegang tot zorg is geen vanzelfsprekendheid meer. Dit is een ingewikkeld probleem waar alle partijen in het zorgstelsel verantwoordelijk voor zijn. Zorgverzekeraars en zorgaanbieders moeten meer dan ooit samenwerken om ervoor te zorgen dat mensen de zorg krijgen die nodig is. Van zorgverzekeraars verwacht de NZa dat zij de zorgvraag en het zorgaanbod in de regio goed in de gaten houden en met zorgaanbieders afspraken maken over het oplossen van knelpunten in de toegang tot zorg. Op deze manier kunnen zij hun verzekerden helpen aan tijdige, bereikbare en passende zorg. Van zorgaanbieders verwachten wij onder meer transparantie over hun wachttijden en een proactieve houding om samen met zorgverzekeraars die wachttijden terug te dringen.