Zorgverzekeringen

Tijdens de overstapperiode kunnen consumenten van zorgverzekeraar wisselen. We merken dat er tijdens deze periode onduidelijkheid bij consumenten blijft bestaan. Uit recent onderzoek van ACM en NZa blijkt dat een ruime meerderheid (61%) van de premiebetalers in 2023 een basispolis heeft waarvoor een (bijna) gelijk, maar goedkoper alternatief bestaat binnen het totaalaanbod basispolissen. Dit maakt het moeilijk om zorgverzekeringen te vergelijken en te kiezen. Daarom roepen wij zorgverzekeraars op om tot een begrijpelijker en meer onderscheidend polisaanbod te komen.

In het kort:

  • Het aanbod aan zorgverzekeringen die niet of nauwelijks van elkaar verschillen is nog steeds zo groot dat het consumenten hindert bij het kiezen. Daarnaast vinden wij het onwenselijk dat consumenten soms een duurdere basisverzekering moeten afsluiten als zij een uitgebreidere aanvullende verzekering willen.
  • Er moet meer duidelijkheid over het overstapseizoen komen. Daarom hebben wij de Regeling transparantie zorginkoopproces aangepast.
  • Wij roepen zorgverzekeraars op om met een begrijpelijker en meer onderscheidend polisaanbod te komen.

Kiezen zorgverzekering moeilijk voor de consument

Er is nog steeds een groot aanbod aan zorgverzekeringen die niet of nauwelijks van elkaar verschillen. Hierdoor is het voor consumenten lastig om een keuze te maken. Veel consumenten vinden het moeilijk om de verschillen tussen zorgverzekeringen te snappen en de best passende zorgverzekering voor zichzelf te kiezen. In een groot aantal gevallen hadden consumenten bijvoorbeeld geld kunnen besparen doordat er een (bijna) gelijk, maar goedkoper alternatief bestond. Dat is een van de conclusies uit ons onderzoek samen met de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Uit het onderzoek blijkt ook dat consumenten soms een duurdere basisverzekering moeten afsluiten als zij een uitgebreidere aanvullende verzekering willen. Zo’n keuzebeperking vinden we onwenselijk. Ook zien we dat verzekerden in het overstapseizoen niet goed genoeg weten of er een contract zal zijn tussen een zorgverzekeraar en specifieke zorgaanbieders. Daarnaast hebben we in kaart gebracht of zorgverzekeraars proactief te werk gaan bij het nakomen van hun zorgplicht. Uit dit onderzoek blijkt dat er verbetermogelijkheden zijn voor alle zorgverzekeraars.

Meer duidelijkheid voor verzekerden tijdens overstapseizoen

Wij vinden dat er meer duidelijkheid voor verzekerden moet komen als het gaat om het overstapseizoen. Daarom hebben we bijvoorbeeld onze Regeling transparantie zorginkoopproces Zvw aangepast. Zorgaanbieders en zorgverzekeraars moeten zich hierdoor houden aan bepaalde termijnen. We hopen dat het effect daarvan zal zijn dat de contracten eerder in het jaar gesloten worden, zodat verzekerden in het overstapseizoen meer duidelijkheid hebben. Het opnemen van deze deadlines in de regeling geeft ons ook de mogelijkheid om in te grijpen wanneer partijen zich niet aan deze regels houden.

Daarnaast hebben we eerder dit jaar onderzocht hoe zorgverzekeraars de zorgplicht nakomen. Twee zorgverzekeraars hebben een formele maatregel (een aanwijzing) gekregen. Maar eigenlijk kunnen alle zorgverzekeraars hier nog stappen in zetten. Wij vinden dat er zeker verbeteringen nodig zijn bij het in beeld brengen van de knelpunten in het aanbod, de acties die zorgverzekeraars daarop nemen en het evalueren en bijstellen van deze acties.

‘Zorgverzekeraars en zorgaanbieders moeten meer samenwerken en niet langer financiële afspraken centraal stellen om tot transformatiegerichte contracten te komen.’

Maatregelen voor een begrijpelijker en meer onderscheidend polisaanbod

Wij hebben zorgverzekeraars opgeroepen om maatregelen te nemen om tot een begrijpelijker en meer onderscheidend polisaanbod te komen. Ook hebben we zorgverzekeraars samen met de ACM opgeroepen om aanvullende verzekeringen niet langer aan specifieke basispolissen te koppelen. Maar om onze rol nog beter in te kunnen vullen, hebben we aan het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport laten weten dat we graag nog een aantal veranderingen zien. Zo willen we bijvoorbeeld graag dat het in de wet wordt uitgesloten om een aanvullende verzekering alleen bij een beperkt aantal basisverzekeringen af te kunnen sluiten.

Transformatiegerichte contracten

We vinden ook dat transformatiegerichte contracten nodig zijn om de zorg toekomstbestendig te organiseren. Hiervoor is het belangrijk dat zorgaanbieders en zorgverzekeraars meer samenwerken en niet langer financiële afspraken centraal stellen. Zo zien we ruimte ontstaan om niet alleen te onderhandelen over prijs en volume, maar ook over uitkomsten, kwaliteit en inhoud van zorg. Op die manier kunnen zorgverzekeraars gezondheidsbevordering meer stimuleren.

Meer lezen: