Nog te vaak worden patiënten/cliënten (hierna: patiënten) geconfronteerd met onverwachte bijbetalingen voor ontvangen zorg. Voor het maken van een goede zorgkeuze is informatie van zowel de zorgverzekeraar als de zorgaanbieder onmisbaar. Op deze pagina gaan we in op de informatieverstrekking van zorgaanbieders. Wilt u meer weten over de informatie die zorgverzekeraars aan verzekerden moeten verstrekken, bekijk onze themapagina Contractering.
Actueel
Sinds 1 september 2024 is de vernieuwde Regeling transparantie zorgaanbieders (TH/NR-035) van kracht. Daarin is aangescherpt dat zorgaanbieders patiënten vooraf actief en aantoonbaar moeten informeren over de aan- of afwezigheid van een contract met diens zorgverzekeraar. Als patiënten gebruik maken van niet-gecontracteerde zorg heeft dit vaak gevolgen voor hun vergoeding.
Vooraf wijzen op mogelijke (bij)betalingen
Als een patiënt (een deel van) de kosten van de zorg zelf moet betalen, dan is het belangrijk dat de patiënt dat weet voordat de behandeling start. Het is daarom van belang dat een zorgaanbieder de patiënt voor aanvang van de afspraak informeert als er sprake is van een mogelijke eigen bijbetaling voor de benodigde zorg. Bijvoorbeeld of er een wettelijk eigen risico of eigen bijdrage (art. 4 lid 6 regeling) geldt. De zorgaanbieder informeert de patiënt in dit geval om welke kosten het gaat en (voor zover mogelijk) hoe hoog deze kosten zijn. Als het gaat om het actief en aantoonbaar informeren over de aan-/afwezigheid van een contract met de zorgverzekeraar hoeft de zorgaanbieder niet te informeren over de hoogte van eigen kosten. Het volstaat om de patiënt voor meer informatie door te verwijzen naar de zorgverzekeraar. Bijvoorbeeld een vermelding als: ‘Ik heb geen contract met uw zorgverzekeraar en daardoor krijgt u mogelijk niet alles vergoed. Uw zorgverzekeraar kan u hierover meer vertellen.’
Actief en aantoonbaar informeren
Het staat een zorgaanbieder vrij om te kiezen op welke manier hij de patiënt informeert, zolang de zorgaanbieder kan aantonen dat de informatie is verstrekt en de patiënt (tijdig) heeft bereikt. Actief houdt in dat de zorgaanbieder de informatie daadwerkelijk aan de patiënt verstrekt. Informatie waar de patiënt zelf naar moet zoeken, zoals een bericht op de website van de zorgaanbieder is niet voldoende.
Wat moet de zorgaanbieder vermelden en wat niet?
Als de patiënt mogelijk moet (bij)betalen voor de zorg, is het voor de zorgaanbieder voldoende om te melden dat;
- de benodigde zorg (voor een deel) niet onder de dekking van de basiszorgverzekering valt;
- er een wettelijke bijdrage voor de zorg geldt;
- er mogelijk aanspraak wordt gemaakt op het eigen risico van de patiënt, lees voor meer informatie de toelichting bij art.4, lid 6 van de Regeling;
- dat u (nog) geen contract heeft met de zorgverzekeraar van de patiënt, waardoor er mogelijk een vergoedingsbeperking geldt. U hoeft als zorgaanbieder in dit geval niet uit te zoeken hoe hoog de vergoeding van de zorgverzekeraar is. Daarvoor mag u de patiënt verwijzen naar de zorgverzekeraar.
Toezicht op de informatieverstrekking
Wij houden toezicht op de uitvoering van de regels. Naast de geldende transparantieregeling wijzen wij u voor een goede informatieverstrekking ook naar het document Uitgangspunten voor bruikbare zorginformatie voor consumenten. Meer over ons toezicht leest u op de pagina Ons toezicht in vogelvlucht.
Meldpunt
Patiënten die het vermoeden hebben van onjuiste of onvolledig informatieverstrekking, kunnen dat bij ons melden via ons meldpunt.