Toezicht op het CAK

Wij houden als Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) toezicht op een deel van de wettelijke taken en regelingen die het CAK uitvoert. Jaarlijks publiceren wij een rapport hierover, in samenwerking met het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en aan het Zorginstituut Nederland.

Waarom houden we toezicht op het CAK?

Het CAK stelt onder meer de eigen bijdragen vast die mensen moeten betalen voor hun zorg op basis van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en de Wet langdurige zorg (Wlz). Ook voert het CAK regelingen uit voor inwoners die buiten het Nederlandse zorgstelsel vallen (de zogenaamde Burgerregelingen). Hieronder vallen bijvoorbeeld mensen die geen zorgverzekering hebben of Nederlanders die in het buitenland wonen (verdragsgerechtigden of grensarbeiders). Daarnaast betaalt het CAK namens de Wlz-uitvoerders, zorgkantoren of Zorginstituut Nederland de zorgaanbieders die langdurige zorg hebben geleverd.

CAK heeft dus taken die bijdragen aan de toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg. Het is belangrijk dat deze taken juist worden uitgevoerd. Daarom houden wij toezicht op het CAK. Dit doen we op basis van artikel 16 van de Wet marktordening gezondheidszorg (Wmg).
 

Waar houden wij toezicht op bij het CAK?

Wij kijken naar de rechtmatige en doelmatige uitvoering door het CAK van de Wlz en de Wmo. Ook houden wij toezicht op de rechtmatige uitvoering van de zogenoemde Burgerregelingen. Hieronder vallen onder andere de 'regeling betalingsachterstand zorgpremie' en de regelingen voor onverzekerden en burgers die in het buitenland wonen. Meer hierover leest u op de website van het CAK. Daarnaast controleren we of het CAK de betalingen namens de zorgkantoren goed uitvoert. Wij letten erop of het CAK de regelingen rechtmatig uitvoert en maatwerk levert om burgers te helpen.

Hoe houden wij toezicht op het CAK?

Wij baseren ons onderzoek op de jaarlijkse bestuurlijke verantwoordingen van het CAK en de controlewerkzaamheden van de externe accountant. Wij geven het CAK en de externe accountant hiervoor instructies mee, dit noemen we het accountantsprotocol.

Het CAK werkt voortdurend aan de verbetering van de interne organisatie en de dienstverlening aan de burger. Om hierin vaart te houden werken we samen met VWS als andere toezichthouder van het CAK.

Heeft u suggesties voor verbeteringen?

Heeft u suggesties om de uitvoering van wettelijke taken door het CAK te verbeteren? U kunt die, naast bij het CAK zelf, ook melden bij ons meldpunt. Wij nemen ze mee in ons toezicht. 

Voor individuele klachten over het CAK kunt u terecht bij De Nationale Ombudsman. Die neemt persoonlijke klachten in behandeling. Wij hebben geen bevoegdheden om individuele klachten af te handelen maar nemen uw melding wel mee in ons toezicht op het CAK. Als u ook bij ons een melding wilt doen, dan kan dat bij ons meldpunt.