We houden als Nederlandse Zorgautoriteit toezicht op hoe zorgverzekeraars in Nederland hun wettelijke taak vanuit de Zorgverzekeringswet (Zvw) invullen. Op deze pagina leest u meer over ons toezicht op zorgverzekeraars.
Waarom houden wij toezicht op zorgverzekeraars?
Zorgverzekeraars spelen een cruciale rol in ons zorgstelsel, dat gebaseerd is op solidariteit. In de Zorgverzekeringswet staan een aantal belangrijke verplichtingen voor zorgverzekeraars. Zo betalen gezonde mensen via hun zorgverzekering verplicht mee aan de zorgkosten voor zieken. En heeft iemand die ziek is altijd recht op alle zorg uit het basispakket Deze wettelijke verplichtingen vormen het fundament voor ons solidaire zorgstelsel.
Om de zorg voor iedereen toegankelijk en betaalbaar te houden, controleren wij als Nederlandse Zorgautoriteit of zorgverzekeraars zich houden aan die wettelijke verplichtingen.
Waar houden wij toezicht op bij zorgverzekeraars?
We richten ons in ons toezicht op zorgverzekeraars op:
zorgplicht;
contractering en zorginkoop;
zorgpolissen;
transparantie en informatieverstrekking.
Hieronder leest u per onderwerp wat het inhoudt.
Als Nederlandse Zorgautoriteit hebben wij een toezichthoudende rol in het contracteerproces. In het contracteerproces bepalen zorgverzekeraars met welke zorgaanbieders zij een overeenkomst sluiten, welke zorg zij bij hen inkopen en tegen welke voorwaarden. Voor dit contracteerprocesstellen wij regels op in de Regeling transparantie zorginkoopproces Zvw (TH/NR-034).
Wij hebben een document opgesteld waarmee zorgaanbieders en zorgverzekeraars het contracteerproces makkelijker en sneller kunnen laten verlopen. In de Handvatten Contractering en Transparantie gecontracteerde zorg staat wat wij minimaal verwachten van zorgverzekeraars en zorgaanbieders in de contractering.
Wij beoordelen of nieuwe polissen voldoen aan de Zorgverzekeringswet. Dit beoordelen wij aan de hand van de modelovereenkomsten. Ga hiervoor naar de pagina Modelovereenkomsten nieuwe polissen. Daarnaast monitoren we belangrijke ontwikkelingen rondom de betaalbaarheid, toegankelijkheid en transparantie van de zorgverzekeringsmarkt. We kijken daarbij onder andere naar het polisaanbod en de premies en hoe consumenten in hun keuzeproces door zorgverzekeraars worden ondersteund
Zorgverzekeraars moeten goede informatie geven aan hun verzekerden en consumenten. Verzekerden hebben bijvoorbeeld goede informatie nodig over hun polissen, maar ook over de kosten, vergoedingen en wachttijden van zorg en begeleiding. Voor consumenten is het vooral tijdens de overstapperiode belangrijk dat ze toegang hebben tot goede informatie die hen helpt bij de keuze voor een passende zorgverzekering. Voor de informatievertrekking aan consumenten geldt de Regeling informatieverstrekking ziektekostenverzekeraars aan consumenten (TH/NR-035).
Verder houden wij toezicht op het de transparante administratie van zorgverzekeraars.
Zorgverzekeraars hebben een acceptatieplicht. Dit betekent dat zij iedereen moeten accepteren voor een basisverzekering. Of iemand nou oud of jong is, ziek of gezond, rijk of arm. Voor de basisverzekering geldt bovendien een verbod op premiedifferentiatie. Dit betekent dat zorgverzekeraars verplicht zijn om voor iedereen dezelfde premie te rekenen voor de basisverzekering. Zij mogen bijvoorbeeld niet een hogere premie rekenen als iemand veel zorgkosten maakt.
Zorgverzekeraars hebben ook een wettelijke zorgplicht. Dit betekent dat hun verzekerden binnen een redelijke tijd en reisafstand toegang moeten hebben tot alle zorg uit het basispakket. Zorgverzekeraars moeten daarom voldoende zorg inkopen of bemiddelen als iemand niet snel genoeg bij een zorgaanbieder terecht kan (wachttijdbemiddeling). Als Nederlandse Zorgautoriteit controleren wij of zorgverzekeraars zich houden aan deze zorgplicht. Lees meer over zorgplicht in: De zorgplicht: handvatten voor zorgverzekeraars
Hoe houden we toezicht op zorgverzekeraars?
Om goed toezicht te kunnen houden op zorgverzekeraars, voeren we gerichte onderzoeken en acties uit. Door analyses prioriteren we onze aanpak van problemen in de zorg. Daarnaast reageren we op actualiteiten en op meldingen die we krijgen van burgers, zorgaanbieders en zorgverzekeraars via ons meldpunt. Zie ook verder de webpagina's: