Toezicht op de wijkverpleging
De NZa zet zich als toezichthouder in voor toegankelijke en betaalbare zorg voor alle inwoners van Nederland. Nu en in de toekomst. Daarbij staat passende zorg centraal. Dit doen we zodat de cliënt de zorg krijgt die hij nodig heeft en niet onnodig veel betaalt.
De bedrijfsvoering en het bestuur van zorgorganisaties moeten professioneel georganiseerd zijn, zodat de administratie volledig en juist is en er correct gedeclareerd wordt. De NZa vindt het van belang dat iedere cliënt kan vertrouwen op de professionaliteit en goede intenties van een zorgaanbieder.
Uitleg en voorlichting geven
Wij willen dat zorgaanbieders en zorgverzekeraars zich maximaal in kunnen zetten om de juiste zorg op de juiste plek te bieden. Om deze inzet te bevorderen geven wij uitleg en voorlichting aan zorgaanbieders om fouten te voorkomen en professionaliteit te stimuleren. Dit doen wij bijvoorbeeld in onze Informatiekaart voor (nieuwe) zorgaanbieders in de wijkverpleging, onze nieuwsbrieven en vraag en antwoord registreren en declaren.
Onderzoek
Wanneer er een gegronde reden is, kunnen wij een onderzoek starten naar een zorgaanbieder. Dit doen we onder andere op basis van signalen en data vanuit declaraties en jaarverantwoording. De zorgaanbieder moet tijdens zo’n onderzoek inzicht geven in de (financiële) administratie en bedrijfsvoering. Als we overtredingen vaststellen kunnen we een aanwijzing opleggen. Een aanbieder krijgt dan in de meeste gevallen de kans om zich te verbeteren. Maar een overtreding kan ook leiden tot het opleggen van een zwaardere maatregel zoals een Last onder Dwangsom of een bestuurlijke boete. Zo voorkomen we dat zorggeld verspild wordt en helpen we het vertrouwen in de zorg te verstevigen. En dat vinden we belangrijk. Iedereen in Nederland moet er vanuit kunnen gaan dat de kwaliteit en professionaliteit van een zorgaanbieder op orde zijn.
Zie ook onze pagina's Ons Toezicht in vogelvlucht en Toezicht in de praktijk.
Wilt u een signaal of een melding doorgeven? Bijvoorbeeld over onjuiste declaraties of mogelijke fraude. Op onze Meldpuntpagina leest u wat u aan ons kunt doorgeven en hoe.
Toezicht op concentraties in de zorg
Wilt u als zorgaanbieder fuseren, is er sprake van een overname of wenst u een gemeenschappelijke onderneming tot stand te brengen? Dan is hiervoor in veel gevallen goedkeuring van de NZa nodig.
Klik hier voor het Aanvraagformulier Zorgspecifieke concentratietoets en de toelichting. De toelichting vindt u bij het aanvraagformulier als 'inkomende relatie'.
Meer weten? Kijk dan op onze webpagina Zorgspecifieke concentratietoets.
Toezicht op de wachttijden
Casemanagement dementie
Zorgaanbieders die casemanagement dementie leveren zijn verplicht inzicht te geven in de wachtlijsten en wachttijden voor deze vorm van zorg. De NZa heeft hiervoor een regeling opgesteld. Deze bepaalt dat het Dementienetwerk waarbij deze zorgaanbieders zijn aangesloten ieder kwartaal de informatie geclusterd aangeleverd aan het Zorgbeeldportaal. Hierdoor krijgen zorgverzekeraars en wij beter inzicht in hoe lang de wachttijden in bepaalde regio's zijn. We gebruiken deze informatie voor ons toezicht en spreken de regio's met de langste wachtlijsten. Zie ook paragraaf 2.6 in onze laatste informatiekaart Wachttijden casemanagement dementie – januari 2024.
(Een animatie. Voice-over:)
RUSTIGE MUZIEK
VOICE-OVER: Als u in de zorg werkt voelt u een grote verantwoordelijkheid naar de patiënt.
HATSJIE
Voor de juiste zorg én voor de juiste rekening.
Maar bij het registreren en declareren kan er wel 's wat misgaan.
Soms wordt per ongeluk een andere behandeling geregistreerd dan geleverd.
Onverzekerde zorg wordt geregistreerd als verzekerde zorg.
Of er wordt meer zorg gedeclareerd dan is verleend.
Loopt u in uw organisatie hier ook tegenaan dan kunt u daar wat aan doen.
Bespreek het met collega's, check de regels of vraag het de Nederlandse Zorgautoriteit.
Vermoedt u dat er iets niet goed gaat met registreren of declareren dan zijn er verschillende mogelijkheden.
Probeer het intern op te lossen.
Overleg het met collega's, een leidinggevende of een vertrouwenspersoon.
Of misschien is er een intern meldpunt.
Ook is het mogelijk uw melding te doen bij de Nederlandse Zorgautoriteit.
Dit kan telefonisch of via het online meldingsformulier.
Dat kan ook anoniem. NZa-medewerkers helpen u altijd verder.
Onderneem dus actie, want alleen door het aan te kaarten kan uw organisatie leren van fouten en deze mogelijk herstellen.
Zo houden we samen de zorg toegankelijk én betaalbaar.
Kijk voor meer informatie op onze website. Of bel ons.
(Het logo van de Nederlandse Zorgautoriteit verschijnt. Beeldtekst: www.nza.nl/meldpunt. 088-770 8 770.)
DE RUSTIGE MUZIEK SPEELT NOG EVEN VERDER EN EBT WEG