Wij houden als Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) toezicht op zorgaanbieders in de Zorgverzekeringswet en Wet langdurige zorg in Nederland. Lees hieronder meer over.
Waarom houden wij toezicht op zorgaanbieders?
Het is belangrijk dat inwoners vooraf goede informatie krijgen over zorg. Informatie over de inhoud en wachttijden van een behandeling bijvoorbeeld, maar ook wat de zorg gaat kosten. We verwachten transparantie en correcte informatie van zorgaanbieders aan patiënten. Hier houden wij toezicht op. Daarnaast willen we in Nederland goede zorg voor iedereen: zorg mag niet onnodig duur zijn. Daarom controleren wij of zorgaanbieders zich aan prijsafspraken houden. Ook houden wij toezicht op toegankelijkheid van zorg. Zo controleren wij bijvoorbeeld of het beschikbare zorggeld wordt besteed aan passende zorg.
Waar houden wij toezicht op bij zorgaanbieders?
Wij focussen ons in ons toezicht op zorgaanbieders op 2 verschillende thema’s:
Goed bestuur en professionele bedrijfsvoering;
Transparantie.
Hieronder leggen wij per thema uit wat het inhoudt.
Goed bestuur en professionele bedrijfsvoering
Met ons toezicht willen we bevorderen dat aanbieders en zorgverzekeraars zich maximaal inzetten op passende zorg. Daarvoor is een professionele bedrijfsvoering van essentieel belang. Bij een professionele bedrijfsvoering zijn de processen op orde en kunnen we er op vertrouwen dat de zorgaanbieder passende zorg levert én deze correct declareert. Naast een professionele bedrijfsvoering is ook een goed en integer bestuur een randvoorwaarde. Lees daar meer over in ons artikel Toezichthouder én marktmeester.
Het is verboden om een tarief in rekening te brengen dat niet overeenkomt met het tarief dat is afgesproken voor de zorg. Daarom is het verplicht om correct te registreren en declareren en houden we hier toezicht op. Actuele regels voor een specifieke zorgsector vindt u op de pagina Zorgsectoren > Registeren en declareren.
Met de openbare jaarverantwoording geeft een zorgaanbieder inzicht in hoe die gemeenschappelijk zorggeld besteedt. Ook is die transparant over zijn financiële bedrijfsvoering. Wij controleren of de jaarverantwoording op tijd, volledig en juist openbaar wordt gemaakt.
Wij houden ook toezicht op transparantie van de financiële bedrijfsvoering, het verbod op winstoogmerk en de voorwaarden voor het aantrekken van derivaten.
Wanneer een zorgorganisatie een andere organisatie wil overnemen of 2 zorgorganisaties willen samenvoegen, dan controleren wij of die concentratie zorgvuldig tot stand komt.
Om als inwoner een goede zorgkeuze te kunnen maken, is informatie van zowel de zorgverzekeraar als de zorgaanbieder onmisbaar. Daarom verwachten wij duidelijke en transparantie informatie van zorgaanbieders. Meer informatie vindt u op de webpagina Informatieverstrekking door zorgaanbieders.
Zorgaanbieders moeten een patiënt tijdig en zorgvuldig informeren wanneer zij geen contract hebben met de zorgverzekeraar van de patiënt. De zorgaanbieder moet de patiënt minimaal laten weten dat ze (een deel) van de zorg zelf moeten betalen en wat de kosten zijn.
Om een goede keuze te maken welke zorg iemand wil ontvangen en van wie, moet er voldoende informatie beschikbaar zijn. Daarnaast moet iemand op de hoogte zijn van de kosten en vergoeding van zorg die er nodig is. Het is aan de zorgaanbieder om hun patiënten de informatie te geven die zij nodig hebben om een weloverwogen keuze te maken.
Zorgaanbieders in verschillende sectoren leveren bij ons de wachttijden aan voor de verschillende hoofddiagnosegroepen voor zowel aanmelding als behandeling. Door inzicht in de wachttijden kunnen zorgverzekeraars, zorgaanbieders en de wijzelf gerichte acties opzetten om bepaalde wachttijden terug te dringen. Daarnaast kan een patiënt en de huisarts de wachttijd laten meewegen bij de keuze voor een bepaalde zorgaanbieder.
Als een zorgaanbieder patiënten informatie geeft over het overstappen naar een andere zorgverzekeraar of zorgverzekering en die informatie richting geeft aan een keuze voor een specifieke zorgverzekeraar of zorgverzekering, dan heet dat zorgsturing. Daarnaast spreken we van zorgsturing wanneer een zorgaanbieder bij doorverwijzing voor vervolgzorg om andere dan medisch inhoudelijke redenen de toegang tot bepaalde zorgaanbieder(s) voor patiënten belemmert of bemoeilijkt. Dit is verboden. Daarom houden wij toezicht op zorgsturing.
Om goed toezicht te kunnen houden op zorgaanbieders, maken we gebruik van verschillende bronnen. Zo kijken we onder andere naar declaratiedata van zorgaanbieders die we via Vektis ontvangen en informatie uit de jaarverslagen van zorgaanbieders (JMV-data).
Ook ontvangen we signalen en meldingen via ons meldpunt.